تبلیغات

درباره ما

    دانلود اسکریپت | دانلود افزونه | دانلود قالب
    این سایت در جهت رفع نیاز کاربران بوده و کاربران نیز میتوانند با عضویت در انجمن و قرار دادن مطلب ما را در این راه یاری کنند در پايان تاکيد می کنيم که اين سايت کاملا مستقل و خصوصی است و به هيچ اداره، سازمان، نهاد و شرکت دولتی و غيردولتی وابسته نيست. مطمئنيم تا رسيدن به سايتی در خور جامعه مطبوعاتی و علمی کشور عزيزمان راهی دراز در پيش داريم و همواره نيازمند راهنمايي ها و پيشنهادات شما جهت تكميل و توسعه سایت niker هستيم.

امکانات جانبی

    نمایندگی سامانه پیامک کوتاه پنل اس ام اس پنل اس ام اس

    به سایت ماامتیاز دهید

    با تشکر از حمایت شما

    الکسا <--! code --> <--! code -->

تبلیغات

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

نظرسنجي

    امتیاز شما به سایت

تبلیغات

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 156 sarakhosravi
0 153 sarakhosravi
0 149 sarakhosravi
0 137 sarakhosravi
0 174 sarakhosravi
0 143 sarakhosravi
0 186 sarakhosravi
0 219 novinsystem20
0 239 sarakhosravi
0 227 sarakhosravi

تاریخچه فوتسال در جهان



تاریخچه فوتسال

منشا شكل گیری فوتسال به شهر مونت ویدئوی اروگوئه باز میگردد. در سال 1930، ژوان كارلوس سریانی، فوتبال پنج نفره را برای مسابقات جوانان در YMCA پی ریزی كرد. این رقابتها در زمینی به ابعاد زمین بسكتبال، در محلهای سرپوشیده و یا در محل باز و بدون دیوار و حصار انجام می گرفت.

واژه FUTSAL، واژه بین المللی برای این رشته ورزشی است. این واژه برگرفته از لغات اسپانیایی FUTbol ( به معنای فوتبال )، و SALA ( به معنای داخلی یا داخل سالن ) می باشد. از زمانی كه سریانی این حركت را آغاز كرد، فوتسال به سرعت در آمریكای جنوبی (بخصوص برزیل) محبوبیت پیدا كرد. بسیاری از بازیكنان بزرگ و مشهور فوتبال برزیل، از طریق كسب مهارتهای رشته ورزشی فوتسال، سبك ها و متدهای خود را در رشته فوتبال گسترش داده و این موضوع زمینه مطرح شدن آنها را به عنوان بازیكنان بزرگ فوتبال فراهم نمود. بازیكنانی مانند پله، زیكو، به به تو و سایر ستاره های فوتبال برزیل مهارت های خود را از طریق بازی در زمین های فوتسال و شركت در این رشته ورزشی ترقی دادند. ازآن هنگام، برزیل راه خود را به سوی مطرح شدن به عنوان قطب اصلی فوتسال جهان در پیش گرفت و اكنون مسابقات این رشته ورزشی تحت حمایت FIFA در سراسر جهان برگزار می گردد. 

اولین رقابت بین المللی فوتسال در سال 1965 برگزار شد، زمانی كه پاراگوئه اولین جام آمریكای جنوبی را بدست آورد. شش جام دیگر آمریكای جنوبی تا سال 1979 برگزار شد كه برزیل پیروز تمامی این میادین بود. برزیل جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر در اولین جام آمریكایی تا سال 1980 حفظ كرد و این جام را بار دیگر در سال 1984 بدست آورد. 

اولین دوره قهرمانی فوتسال جهان با حمایت FIFUSA ( قبل از ادغام اعضای آن با FIFA در سال 1989 )، در سائوپائولوی برزیل برگزار شد كه با قهرمانی برزیل به اتمام رسید. موفقیت های برزیلی ها در دومین جام جهانی فوتسال در كشور اسپانیا و در سال 1985 تكرار شد اما در سومین جام جهانی در سال 1988 و در كشور استرالیا،برزیل مقابل پاراگوئه تن به شكست داد. FIFA مستقیماً حمایت مالی (sponsorship) مسابقات فوتسال را در سال 1989 بدست گرفت و اولین جام جهانی فوتسال با حمایت فیفا در هلند برگزار شد. پس از آن، جام های جهانی در سال های 1992 (در هنگ كنگ)، 1996(در اسپانیا) و 2000 (در گواتمالا) برگزار شد. فوتسال در اروپا به عنوان عضو جدیدی از UEFA مطرح می باشد كه محبوبیت و عمومیت یافتن آن مقدمه ای برای برگزاری مسابقات قهرمانی فوتسال اروپا گردیده است. اولین مسابقات قهرمانی، در فوریه 1999 در شهر گراندای كشور اسپانیا برگزار گردید و فینال پرشور و هیجانی داشت. در این بازی روسیه بعد از یك بازی پرهیجان در حالی كه نتیجه بازی 3 بر3 مساوی بود ، اسپانیا را با یك ضربه پنالتی شكست داد. دور بعدی فینال رقابت های قهرمانی فوتسال اروپا در سالن ورزشی لوژنیكی در فوریه 2001 و در شهر مسكو برگزار شد. در آغاز هشت تیم به دو گروه تقسیم شدند. گروه برنده ها و بازنده ها در دیدارهای نیمه نهایی به مصاف هم رفتند، جایی كه اسپانیا و اكراین، روسیه و ایتالیا را شكست دادند. 

اسپانیا گل سر سبد رقابتهای قهرمانی بود و اكراین را در فینال و پس از یك جنگ سخت با نتیجه 2-1 شكست داد. ایتالیا پیشتاز سومین رقابتهای جام اروپایی 2003 بود و موفقیتهای چشم گیری در این دوره بدست آورد. بیش از 6000 نفر از طرفداران و مشتاقان فوتسال در پالاماجیوی كاسرتا، گرد آمده بودند تا از نزدیك شاهد هنرنمایی اسپانیا در مقابل اوكراین باشند كه نتیجه را 0-1 به اسپانیا واگذار كرد. ایتالیا بار دیگر به نیمه نهایی رقابتهای جام اروپا (UEFA ) در سال 2005 راه یافت و در این مرحله به مصاف روسیه رفته و نتیجه را واگذار كرد. این در حالی اتفاق افتاد كه در نیمه نهایی دیگر، اسپانیا نایب قهرمان سال 2003 را شكست داد. به این ترتیب اسپانیا بار دیگر به مرحله نهایی جام راه یافته و بعد از آنكه جمهوری چك را بانتیجه 2-1 در استراوا شكست داد عنوان قهرمانی را از آن خود كرد. تورنمنت سال 2007 در شهر پورتوی پرتغال برگزار گردید و اسپانیا بار دیگر عنوان قهرمانی را از آن خود كرد. 

تورنمنت اروپایی دیگری نیز با عنوان UEFA futsal cup وجود دارد. تا كنون پنج دوره از این مسابقات برگزار شده است و اسپانیا در این رقابتها نیز پیشتاز می باشد.


تاریخ ارسال پست: 1391 ساعت: 14:29
برچسب ها : ,,,

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش